HOLDNING OG KULTUR

Holdning og kultur – HMS arbeidets viktigste fokus?

Da det umulige ble virkelighet…..
24.mars 2010 trillet løse vogner ut av Alnabru terminalens spor 5A, med dramatiske konsekvenser.
4 år tidligere, 17.februar 2006 var det en hendelse på samme terminal. Da begynte det å trille vogner fra samme spor, 5A. I 2006 gikk det bra fordi skiftelokomotivet sto 50 meter på nedsiden og stoppet de løpske vognene. Den bagatellmessige hendelsen ble gransket av Havarikommisjonen som i sin forenklede rapport blant annet slo fast at ”materiell som kommer i drift i A-sporene ikke kan komme ut i hovedspor fra stasjonen.”
Det var akkurat det som skjedde 24.mars i 2010. De løpske vognene kom i ett av terminalens to hovedspor. Disse har ikke bremseanordninger i selve skinnegangen. Og de fanges ikke opp av blindspor som ender i en grushaug, slik tilfellet er for de 40-50 sporene på Alnabru.
Resultatet av at det umulige ble virkelighet var at tre personer mistet livet og flere ble alvorlig skadet.

Tar dere risikoen? Tenker dere også at det er umulig at det kan skje?

Ønsker du å lære mer om hvordan en god HMS kultur kan bidra til at potensielt farlige feil kan avverges så ta kontakt!

Les mer her om kurset som kan hjelpe deg og din bedrift: KB_kulturogholdninger_kompetansehjelpen

Be the first to start a conversation

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: